lørdag 27. april 2013

En uke i Hong Kong

På vei hjem fra Australia, var det en mellomlanding i Hong Kong. Både jeg, Trine Emilie og Annika syntes at tanken på et par dager her var veldig fristende, og dermed ble det slik. I ettertid skulle jeg ønske at vi kanskje tok den uken på vei TIL OZ og ikke på turen tilbake. 7 dager i denne byen ble nemlig litt lenge når man ikke har en eneste krone på konto, i tillegg til at du ikke har sett familien på nesten 7 måneder og du vet at du har startet hjemreisen. Det ble allikevel et fint og interessant opphold til tross for fattiglus-status.

Hong Kong består i hovedsak av en stor halvøy, nemlig Hong Kong Island med flere tilhørende øyer av forskjellige størrelser. Vi bodde i Kowloon, en av de større øyene, som betyr "ni drager". Da vi endelig fikk rota oss på en buss, gikk reisen til hostelet ganske knirkefritt. Vårt første inntrykk av byen var neonlys og at kineserne er veldig gestikulerende

Nathan Road

Vi bodde på Li's Hostel som ligger i Nathan Road i Tsim Sha Tsui. Jeg har aldri bodd på et så lite og klaustrofobisk rom før! Vi lå sammen med sekkene våre på madrasser hardere enn murstein. Gjestfriheten og det blide vesenet til Li selv veide opp for støl rygg og jeg-kan-dusje-og-sitte-på-do-samtidig-som-jeg-pusser-tennene-mine-mini-badet vårt.  

Tåfisene mine og Annika på hostelrommet

Hong Kong Island sett fra havnen på Kowloon

Kineserne liker å sykle 

Som superfattige (les: null kroner på konto) måtte vi være turister på særdeles lavt budsjett. Turistjævler som vi er fant vi allikevel ting vi kunne sjekke ut som kostet minimalt med penger. En av dagene tok vi for eksempel en båttur til Lantau Island for å se på the Big Buddha, også kjent som Tian Tan Buddah. Buddahen er omringet av 6 mindre statuer kalt "The Offering of the Six Devas", og troner over Po Lin Monastery. Det hele symboliserer forholdet mellom mennesket og naturen, folket og religion, og er en stor attraksjon for buddhistiske pilegrimer. 

Tian Tan Buddah

The Offering of the Six Devas

Turistjævler

Po Lin Monastery

...

Hong Kong Island by night

Vi tok også turen til Victoria Peak på Hong Kong Island. Det er det største fjellet på øya og kan skryte på seg en fantastisk utsikt. The Peak Tram tok oss med til toppen. 

Hei, linselusen

Utsikten fra Victoria Peak

I tillegg til fasjonable kjøpesentre er det et yrende markedsliv i byen, noe vi selvfølgelig måtte sjekke ut. Både Jade's Market og Ladie's Market er populære marked, da spesielt rundt midnattstid. 

Markedsliv

Noe av det beste jeg vet er å vandre gatelangs uten mål og mening når jeg er i en fremmed by. Man kan ikke forutse hva man kommer over, og lærer byen å kjenne på en litt annen måte enn om man hadde hatt et mål. Det ble litt vandring i Hong Kong, og jeg og jentene bestemte oss for å prøve ut en veldig lokal restaurant. Med et menykart bestående av kun kinesiske tegn og ingen engelsktalende i lokalet, ble det en interessant middag med både larve og strengbit som garnityr sammen med kyllingen. Jaja, artig læll. 

Piiiiiis

Enda mer markedsliv

Turistjævel med Beijing Olympic Torch

Hong Kong = skyskrapere

Jeg tror nok min opplevelse av Hong Kong som by kunne vært annerledes og bedre. Dette har jeg innsett nå i ettertid, og har veldig lyst til å reise tilbake, men da uten å betale for å sove på en murstein og med litt mer penger i pungen :) Byen skal også ha rykte på seg for å ha et veldig bra uteliv, noe jeg dessverre ikke fikk med meg. Just another reason for going back. Har du vært i Hong Kong? 

- gaupo

2 kommentarer:

  1. No lært æ my om turen vårres faktisk, hadd glemt all de navnan, no kan æ høres flink backpacker ut igjen når nån spør om Hong Kong. Og ikke bare: "Nei, fikk no larve i maten da..". :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømm at æ mått finn fram dagboka med aille stedsnavn notert osv. Så fikk friska opp litt æ også! Men så e det jo det som e meninga med denne bloggen også, hihi :)

      Slett